خبر

خبر امروز

خبر

خبر امروز

آموزش وبلاگ نویسی - گوگل و وبلاگ شما

جمعه, ۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۲۲ ب.ظ

گوگل و وبلاگ شما(درس اول)

یکی از مهمترین بحثها در مورد افزایش آمار بازدید یک صفحه ی اینترنتی(وبلاگ یا وبسایت) بحث بهینه سازی برای موتورهای جستجو و در راس این موتورها سایت گوگل است، گفته میشود در دنیا حدود شصت درصد جستجوهای اینترنتی از طریق گوگل انجام میپذیرد اما عقیده ی شخصی بنده این است که این درصد برای کاربران ایرانی کاملا متفاوت است و شاید بتوان به جرات گفت که گوگل دل بیش از نود درصد کاربران ایرانی را بدست آورده است...........

گوگل و وبلاگ شما(درس اول)

یکی از مهمترین بحثها در مورد افزایش آمار بازدید یک صفحه ی اینترنتی(وبلاگ یا وبسایت) بحث بهینه سازی برای موتورهای جستجو و در راس این موتورها سایت گوگل است، گفته میشود در دنیا حدود شصت درصد جستجوهای اینترنتی از طریق گوگل انجام میپذیرد اما عقیده ی شخصی بنده این است که این درصد برای کاربران ایرانی کاملا متفاوت است و شاید بتوان به جرات گفت که گوگل دل بیش از نود درصد کاربران ایرانی را بدست آورده است.
 از این رو خود بنده هنگام بهینه سازی وبسایتهایی که طراحی میکنم تقریبا جز به گوگل به موتور جستجوی دیگری اهمیت نمیدهم(زیرا الگوریتم های جستجوی هر موتور جستجو با دیگری تفاوت میکند و گاهی باید برای هر موتور جستجو نکات خاصی برای بهینه سازی لحاظ شود ولی من اختصاص وقت برای سایر موتورهای جستجو که نتیجه ی بسیار ناچیزی دارند را به صرفه نمیدانم) پس من این مطلب و چند پست بعدی را به بحث بهینه سازی وبلاگ برای موتور گوگل به زبان ساده(که برای همه ی خوانندگان این مطالب مفید واقع شود) اختصاص خواهم داد. از این رو ممکن است در ظاهر مطالب بسیار پراکند به نظر برسند.
 از آنجا که عملکرد موتورهای جستجو بر اساس کلمات کلیدی است لازم است جهت یادآوری توضیح دهم کلمات کلیدی (keywords) کلماتی هستند که کاربران با جستجوی آنها صفحه ی مورد نظر خود را در اینترنت پیدا میکنند که میتواند یک کلمه یا عبارت باشند مثلا اگر شما همکنون در گوگل عبارت آموزش وبلاگ نویسی را جستجو کنید احتمال زیادی وجود دارد که در صفحه ی اول با آدرس این وبلاگ (mjmafi.blogfa.com) مواجه شوید پس عبارت آموزش وبلاگنویسی یکی از کلمات کلیدی مربوط به وبلاگ من است که همه روزه بازدیدهای زیادی را برای آن از طریق گوگل به ارمغان میآورد.
 توجه داشته باشید که در بهینه سازی افزایش آمار یک هدف غایی است و هدف فاعلی ما افزایش رتبه ی سایت در نتایج جستجوست به این معنا که لینک وبلاگ ما به صفحه ی اول و احتمالا به نتیجه ی اول نتایج جستجوی یک کلمه ی کلیدی تا حد امکان نزدیک باشد و به این ترتیب احتمال اینکه کاربر روی لینک وبلاگ ما کلیک کند بالا رود.
 یک طراح وب معروف گفته است اگر لینک یک صفحه ی اینترنتی در یکی از سه صفحه ی اول نتایج جستجوی یک کلمه ی کلیدی مرتبط با موضوع آن صفحه در گوگل قرار نباشد آن صفحه یک صفحه ی مرده(غیر زنده) است.

 در مطلب آینده در مورد کلمات کلیدی و نحوه ی استفاده از آنها برای ارتقا رتبه ی یک لینک در گوگل برایتان خواهم نوشت پس مطلب بعدی را از دست ندهید و در صورت تمایل در خبرنامه ی وبلاگ که فرم آن در سمت چپ موجود است عضو شوید.

گوگل و وبلاگ شما(درس دوم)

در ادامه ی درس قبل درباره ی افزایش آمار وبلاگ از طریق گوگل امروز به توضیح بیشتر درباره ی کلمات کلیدی خواهم پرداخت.
 قبل از هر چیز شما میبایست کلمات کلیدی وبلاگ خود را پیدا کنید که گرچه ابزارهای تحت وب و یا تحت ویندوز زیادی برای یافتن این کلمات در دسترس هستند اما روشی که من به شما آموزش میدهم کاملا دستی میباشد و بر اساس تجربه ی شخصی بهترین نتیجه را در بر دارد.
 هیچ برنامه ای به اندازه ی خود شما نمیتواند درست تشخیص دهد که کلمات کلیدی وبلاگ یا مطلب شما چه هستند کافی است یک بار موضوع مطالبی را که میخواهید در وبلاگ قرار دهید در ذهن خود مرور کنید و سپس به این فکر کنید که اگر کاربری نیاز داشته باشد به مطلب شما دسترسی پیدا کند چه عبارت یا کلمه ای را در موتورهای جستجو وارد خواهد نمود تا در کمترین زمان به بهترین نتیجه برسد؟ البته اینکه شما با آن کلمه ی خاص به نتیجه اول گوگل بیایید بستگی زیادی به عمل کردن به آموزشهای بعدی و نیز سایر رقیبانتان که جایگاههای برتر نتایج را در اختیار دارند دارد زیرا فرض کنید کلمه ی کلیدی شما کلمه ی google است و هر چقدر هم که شما بتوانید وبلاگتان را درست بهینه سازی نمایید مصلما سایت گوگل در این زمینه بهتر عمل کرده است پس هدف خود را معقولانه انتخاب نمایید.
 یک راه تشخیص این مساله که دستیابی به رتبه های برتر یک عبارت تا چه حد سهل یا دشوار است این است که آن کلمه را در گوگل جستجو نمایید و به تعداد نتایج بدست آمده دقت نمایید مثلا تعداد نتایج بدست آمده برای کلمه ی وبلاگ بیش از ده میلیون نتیجه است در حالی تعداد نتایج بدست آمده برای کلمه ی آموزش وبلاگ نوسی که یک کلمه ی تخصصی تر است کمتر از دو میلیون است پس نتیجه میگیریم که دستیابی به رتبه ی بهتر در نتایج برای کلمه ی "آموزش وبلاگ نویسی" آسانتر است.
 همچنین حتما شما به این نتیجه رسیده اید که کلمات هرچه عمومی تر باشند کار شما دشوار تر است. مثلا کلمه ی "آموزش" یا کلمه ی "وبلاگ" کلماتی عمومی تر از عبارت "آموزش وبلاگ" هستند و گرچه کلمات عمومی تر بیشتر مورد جستجو واقع می شوند اما معمولا نتایج بسیار بیشتری هم برای آنها فهرست می شود.

در درست بعدی برایتان در مورد مکانهایی که کلمات کلیدی میبایست قرار گیرند توضیح خواهم داد.

گوگل و وبلاگ شما(درس سوم)

حال که در درس قبلی با کلمات کلیدی و نحوه ی شناسایی کلمات کلیدی آشنا شدید ممکن است این سوال برایتان بوجود آید که چگونه می توانید از این کلمات استفاده نمایید.
در واقع این کلمات باید در جاهای صحیح خود به کار روند تا نتیجه ی ایده آل را بگیرید، اما از آنجا که این جاها تا حدودی متنوع هستند و هر کدام از این مکانها توضیحات مفصلی نیاز دارد من این مکانها را در بخش و در درسهای بعدی بطور کامل شرح خواهم داد.
مکان اول: آدرس لینک
آدرس لینک در واقع همان لینک یا نشانی وبلاگ(یا هر صفحه ی اینترنتی دیگر) است که شما با تایپ آن در نوار آدرس مرورگر به آن صفحه دست پیدا می کنید و این همان مکانی است که موتور های جستجو بیش از هر جای دیگری به آن توجه می کنند. مثلا اگر شما کلمه ی mjmafi را در گوگل جستجو نمایید نتیجه ی اول آدرس این وبلاگ خواهد بود و این به دلیل آن است که این کلمه در آدرس این وبلاگ وجود دارد(البته این تنها یک مثال برای ارزش وجود کلمات کلیدی در لینک است) پس شما از همان روز اول که نام آدس وبلاگ خود را انتخاب می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید
اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که این مورد برای کلمات کلیدی انگلیسی کاربرد دارد زیرا نمی توان در انتخاب آدرس از کاراکترهای فارسی استفاده کرد در حالی که در کلمات کلیدی فارسی زبانان از کاراکترهای انگلیسی به ندرت استفاده می شود و همین مساله باعث می شود که به این محل برای جاگذاری کلمات کلیدی در وبلاگهای فارسی اهمیت داده نشود اما سرویسهای وبلاگدهی و نویسندگان سی ام اسها نیز بیکار ننشسته اند و در سیستمهای خود امکانی فراهم آورده اند که می توانید در دنباله ی آدرس مطالب خود از تگهای فارسی (مثلا کلمات کلیدی با کارکتر فارسی) استفاده نمایید که البته همکنون که این مطلب را می نویسم سیستمی مانند بلاگفا این امکان را ندارد ولی انتظار می رود که از طرف مدیران این سایت لحاظ گردد.(در پرشین بلاگ یا آفتاب بلاگ و ... این امکان وجود دارد)

حال اگر هنوز وبلاگ خود را نساخته اید در انتخاب آدرس و اگر دارای وبلاگ در سرویسی می باشید که امکان قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس لینک مطالب را دارد در انتخاب تگ مناسب به نکات مطرح شده در این درس توجه نمایید.

در درس بعد درباره ی عنوان وبلاگ (مانند: آموزش وبلاگ نویسی) که یکی دیگر از مکانهای بسیار حائز اهمیت قرار گیری کلمات کلیدی است توضیح خواهم داد

گوگل و وبلاگ شما(درس چهارم)

از مهمترین جاهایی که وجود یک کلمه ی کلیدی باعث خواهد شد تا موتورهای جستجو تصمیم بگیرند در سرچ آن کلمه یک صفحه را در رتبه های برتر نتایج جستجو قرار دهند عنوان آن صفحه است. عنوان صفحه همان کلمه یا عبارتی است که در نوار عنوان (title bar) مرورگر در کنار نام آن مرورگر به نمایش در می آید.
برای مثال عنوان این وبلاگ (آموزش وبلاگ نویسی) می باشد و این یکی از مهمترین دلایلی بوده است که گوگل تصمیم گرفته است برای جستجوی این کلمه آنرا در نتیجه ی اول قرار دهد(البته دلایلی دیگری هم وجود دارد که در درسهای آینده بطور مجزا شرح خواهم داد).
اشتباه رایجی که در میان وبلاگ نوسان وجود دارد این است که معمولا از کلماتی برای عناوین وبلاگ یا مطالب خود استفاده می کنند که کلمه ی کلیدی به حساب نمی آیند زیرا کمتر کسی پیدا می شود که آنها را در گوگل جستجو نمایید( مثل مخفف ها، آدرس وبلاگ، حالت فینگلیش یک کلمه یا یک کلمه ی انگلیسی در حالی که مطلب برای فارسی زبانان است و ...)
پس شما به عنوان یک وبلاگ نویس حرفه ای سعی کنید این مکان ارزشمند را تلف نکنید، همیشه وقتی مطلبی می نویسید در عنوان آن از یک عبارت یا کلمه ی کلیدی مرتبط با همان مطلب استفاده نمایید.
همچنین بعضی از قالبهای وبلاگ یک عیب دارند و آن این است که در نوار عنوان همه ی صفحات فقط عنوان وبلاگ استفاده می کنند و این باعث می شود عنوان اختصاصی مطلب در نوار عنوان مربوط به آن مطلب قرار نگیرد (تذکر برای برخی نویسندگان قالب های وبلاگ: نکته ای که در این پاراگراف عنوان شد را مدنظر داشته باشید به عنوان مثال در قالبهای بلاگفا به جای تگ BlogTitle در بین تگ تیتل از تگ BlogAndPostTite استفاده نمایید)
در ضمن باز هم متذکر می شوم که انرژی خود را روی کلماتی که کسب رتبه در گوگل با آنها بسیار دشوار است تلف ننمایید مثل کلمه های "وبلاگ ، بلاگفا،google، yahoo، آموزش و ...)

در درس آینده توضیحاتی درباره ی متن خود مطالب و اهمیت وجود کلمات کلیدی در این بخش و نحوی قرارگیری کلمات خواهم داد

گوگل و وبلاگ شما(درس پنجم)

بعد از توضیح اهمیت وجود کلمات کلیدی در قسمت عنوان یک صفحه در جهت بدست آوردن رتبه ای برتر در نتایج جستجو به قسمت دیگری که یکی از بیشترین اهمیت ها را دارد می پردازیم یعنی خود متن مطلب یک صفحه (گرچه مکانی که در درس آینده به آن خواهم پرداخت نیز اهمیتی تقریبا به همین اندازه دارد).
معمولا مطالبی که از وبلاگها یا وبسایت های دیگر کپی برداری شده اند برای گوگل قابل تشخیص هستند و اغلب به آنها رتبه ای داده نمی شود هر چند که ممکن است در موارد نادری مطالب کپی شده بتوانند رتبه های بهتری کسب نمایند اما ما در اینجا فرض را بر این می گیریم که شما قصد کپی برداری ندارید و در واقع مطالب متعلق به خود شما هستند.
همیشه هنگامی که مطالب خود را برای انتشار بر روی وبلاگتان می نویسید به یاد داشته باشید که این متن یکی از همان جاهایی است که گوگل آن را برای یافتن کلمات کلیدی آنالیز خواهد کرد. اغلب می بینم که برخی وبلاگ نویسان و حتی گاهی برخی سایت ها و خصوصا سایتهای فروشگاهی در آخر مطلب خود کلماتی را با عنوان کلمات کلیدی و ... ذکر می کنند، یعنی کلمات را فهرست وار و بدون هیچ منطقی فقط در جهت بهبود رتبه ی خود در موتورهای جستجو می آورند که البته این ترفند تا حدودی مؤثر است اما به هیچ وجه کاری حرفه ای نیست. کار حرفه ای این است که این کلمات در خود متنی که کاربر آن را مطالعه می نماید وجود داشته باشد که این بستگی به ظرافت و تونایی نویسنده در جاگذاری کلمات در جمله ها دارد مثلا به دو جمله ی زیر دقت کنید:
  • در این جا شما یاد می گیرید که وبلاگ خود را برای گوگل بهینه کنید
  • این درس نحوه ی بهینه سازی و ارتقاء رتبه ی وبلاگ در موتور جستجوی گوگل را آموزش می دهد

منظور من از هر دو جمله ی بالا یک چیز است پس بهتر است من از عبارتی استفاده کنم که کلمات کلیدی بیشتری را در رابطه با آن مطلب داراست و یقیناً جمله دوم را انتخاب خواهم کرد.
گاهی با اضافه کردن یک حرف اضافه مانند (و = and ) یا (یا = or) و ... می توان کلمات کلیدی بیشتری را (بدون آنکه هدف شما برای قرار دادن کلمات کلیدی بیشتر نمایان باشد) وارد متن نمود یا هنگامی که کلمه ای می آورید معادل (یا مترادف) آنرا در داخل پرانتز هم بیاورید و بسیاری نکته های دیگر که پی بردن شما به آنها چیزیست که باعث تفاوت شما میان یک وبلاگنویس حرفه ای و غیر حرفه ای خواهد شد.
فراموش نکنید که هر کاری اندازه ای دارد و نباید تلاش برای افزودن کلمات کلیدی باعث طولانی شدن مطالب شما گردد.

در درس بعدی تگهایی که در بخش قالب هستند (متاتگ keywords و متاتگ description ) را شرح خواهم داد

گوگل و وبلاگ شما(درس ششم)

شاید قبل از شروع این درس لازم باشد توضیحی درباره ی متاتگها بدهم. متاتگها تگهایی هستند که در بین تگ هد (head) قرار می گیرند و معمولا توسط مرور گر به نمایش در نمی آیند بلکه حاوی راهنمایی هایی برای مرورگر و یا موتورهای جستجو هستند.

*عزیزانی که هیچ گونه آشنایی با کدهای اچ اتی ام ال ندارند پیشنهاد می شود ابتدا مطلب درباره ی اچ تی ام ال را مطالعه نمایند.

متاتگهای زیادی برای موتورهای جستجو وجود دارد که من در اینجا قصد ندارم تمام آنها را توضیح دهم اما به نظر میرسد دو متاتگ keywords و description برای جستجوگرهای اینترنتی از اهمیت بیشتری برخوردارند که شما می توانید هر دوی آنها را در بین تگ هد (HEAD) از قالب وبلاگ خود پیدا کنید و به صورتهای زیر هستند.

متاتگ کی وردز (keywords) با معادل فارسی کلمات کلیدی به صورت زیر:

متاتگ دسکریپشن (description) با معال فارسی توضیحات به صورت زیر:

توجه داشته باشید که در قالب شما ممکن است طراح قالب تگهای مخصوص سرویس وبلاگ نویسی شما را قرار داده باشد تا بطور خودکار برخی عبارات با آنها جایگزین شود مثلا ممکن است در سرویس بلاگفا تگی که عنوان را مشخص می کند در تگ کی وردس قرار گیرد و به این ترتیب عنوان هر صفحه به عنوان یکی از کلمات کلیدی محسوب شود که کار بسیار صحیحی است و شما می بایست این عبارت را تغییر ندهید بلکه فقط کلمات مرتبط را علاوه بر آن بیافزایید و اگر کلمات غیر مرتبطی وجود دارد حذف نمایید همچنین در تگ توضیحات معمولا نویسندگان حرفه ای قالب وبلاگ ترتیبی می دهند تا توضیحاتی که کاربر  قبلا به عنوان توضیح وبلاگ در قسمتی همچون توضیحات وبلاگ وارد کرده است در این قسمت قرار گیرد.

حال ممکن است این سوال را از بنده داشته باشید که شما عملا باید چه کاری انجام دهید تا از این قسمت به نحو احسنت استفاده نمایید...

کلمات کلیدی:

شما باید در قسمت متاتگ keywords کلمات کلیدی مرتبط با وبلاگ خود را وارد کنید البته با در نظر گرفتن نکات زیر:
1- کلمات میبایسی با یک حرف کاما (،) از یکدیگر جدا شوند.
2- تعداد کل حروف (کاراکتر) هایی که در این قسمت قرار می گیرد بهتر است کمتر از سیصد حرف باشد(با در نظر گرفتن فاصله ها و کاما ها)
3- اگر کلمه ی کلیدی شما یک عبارت مانند "آموزش وبلاگ نویسی" است بهتر است سه کلمه یا کمتر باشد(ملاک برای تعداد کلمه فاصله های بین آنهاست)

توضیحات:

در قسمت متاتگ description یک توضیح کوتاه از وبلاگ خود قرار دهید که این توضیح باید به صورت یک جمله باشد و البته خود این جمله باید حاوی کلمات کلیدی باشد. معمولا این عبارت در هنگام لیست نتایج به عنوان توضیح در زیر لینک وبلاگ شما در نتایج گوگل خواهد آمد البته اگر این قسمت حاوی هیچ کلمه ی کلیدی نباشد گوگل به ناچار قسمتی از خود متن وبلاگ (که حاوی کلمات مورد نظر باشد) را نمایش خواهد داد. سعی نمایید تعداد کل کاراکترهای این قسمت هم بیشتر از 250 حرف (با احتساب فاصله ها) نباشد.

در صورت هرگونه ابهام آنرا در قسمت نظرات همین مطلب مطرح فرمایید

گوگل و وبلاگ شما(درس هفتم)

حتی اگر وبلاگ شما به عکس و تصویر اختصاص نداشته باشد احتمال فراوانی دارد در هر مطلبی که به وبلاگ ارسال می کنید از تصاویر نیز استفاده کنید . نقش تصاویر در بالا بردن آمار یک وبلاگ از طریق گوگل تقریباً به همان اندازه ی متن است و در برخی موضوعات ممکن است دارای نسبت بیشتر یا کمتری باشد و اغلب آمار وبلاگهای با موضوع عکس و تصویر به سرعت زیادی از طریق بخشimages.google.com افزایش پیدا می کند. اما اینکه تصاویر در نتایج برتر به نمایش درآیند مستلزم رعایت نکاتی است که حتی این نکات بر روی رتبه بندی قسمت متن هم تأثیر می گذارد.
  • مهمترین بخشی که گوگل به آن توجه می کند تا به این نتیجه برسد که عکس مرتبط با کلمه ای است که مورد جستجو واقع شده است مرتبط است نام آن عکس یا وجود کلمات کلیدی در آدرس آن است به این معنی که اگر به آدرس تصاویر دقت کنید متوجه می شوید که تصاویر می توانند حاوی کلمات کلیدی باشند گرچه بعضی از آپلودسنترها پس از قرار دادن عکس نام آنرا بر اساس الگوهای خود تغییر می دهند اما در بسیاری از سرویسها این امکان در اختیار شماست که عکس را با همان نامی که در روی کامپیوتر شما بر روی اینترنت قرار دهید و از لینک آن در وبلاگ خود استفاده کنید گرچه ممکن است دست شما برای استفاده از کاراکترهای فارسی بسته باشد.
  • بخش مهم دیگر Alternate text یا متن جایگزین است که اغلب سرویسها به طور پیش فرض هنگام قرار دادن عکس در مطلب به شما این امکان را می دهند یک متن جایگزین برای عکس تعیین کنید که این متن در دو صورت به نمایش در خواهد آمد اول زمانی که کاربر نشانگر ماوس را روی عکس برای لحظه ای قرار دهد و دوم زمانی که به هر دلیلی تصویر نتواند به نمایش درآید (مثلا زمانی که تصویر به طور موقت در دسترس نباشد یا کاربر نمایش تصاویر را در مرورگر خود غیرفعال کرده باشد) پس همیشه از این بخش برای قرار دادن کلمات کلیدی که هم با عکس و هم با متن مرتبط باشد (حداکثر 200 کاراکتر) قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که این ویژگی را خالی نگذاشته اید (این ویژگی در اچ تی ام ال همان شاخصAlt است)
  • در محیط ویندوز قبل از آپلود عکس رو آن کلیک راست کنید و گزینه ی Properties را انتخاب کنید و به لبه ی  Summary بروید در این بخش پارامترهایی وجود دارند که قرار دادن کلمات کلیدی در آنها در نهایت روی رتبه بندی تصاویر در موتورهای جستجو بی تأثیر نخواهد بود.
  • بهتر است تصاویر بر روی فضای خود شما قرار داشته باشند یعنی اگر عکس را از اینترنت دانلود می کنید ابتدا آنرا ذخیره کنید و سپس بر روی فضای خود قرار داده و از آن در وبلاگ استفاده کیند زیرا عکسی که قبلا در جایی دیگر توسط گوگل شناسایی شده است نمی تواند برای وبلاگ شما به راحتی رتبه ی مناسبی به دست آورد.

نکته ی بسیار مهمی که باز هم روی آن تاکید می کنم این است که در انتخاب پارامترهای فوق کلمات کلیدی می بایستی با متن ، خود عکس، و عنوان و ... هماهنگ و تا حد امکان ارتباط آنها مستقیم باشد.

گوگل و وبلاگ شما(درس هشتم)

اگر بگویم اهمیت این درس به اندازه ی همه ی درسهای گذشته است شاید اغراق نکرده باشم اما از آنجا که در اینجا مبحث رقابت مطرح است (رقابت برای بدست آوردن رتبه ی بهتر در نتایج گوگل) و همچنین از آنجا که مرحله ی طراحی (که در درسهای قبلی به نحوه ی به آن پرداخته شد) قبل از مراحل دیگر قرار دارد این بحث را به درس هشتم موکول کردم، بحث " لینک " یا به بیان عامیانه تر در میان وبلاگ نویسان " تبادل لینک " است.

دقت فرمایید منظور بنده صرفاً این نیست که شما با وبلاگها یا وبسایتهای بیشتری تبادل لینک کنید زیرا تبادل لینک به این معناست که در ازای درج لینک، لینک شوید، بلکه منظور من این است که لینکهای داده شده به وبلاگ خود را افزایش دهید و البته بدیهی است که یکی از راه های افزایش لینک های داده شده به وبلاگ شما تبادل لینک است.

در واقع یکی از مهمترین پارامترهایی که گوگل برای رتبه بندی صفحات در نظر می گیرد تعداد لینکهای داده شده به یک صفحه است (البته با تاثیر دادن همزمان پارامترهایی که در درسهای گذشته به آنها پرداخته شد).

البته فقط لینک شدن ملاک نیست بلکه اینکه با چه عبارتی لینک شوید هم بسیار حائز اهمیت است زیرا وقتی در صفحات بسیاری به یک صفحه ی مشخص با عبارتی مشخص لینک داده می شود گوگل به این نتیجه می رسد که این صفحه یک صفحه ی تخصصی در رابطه با آن کلمه است و به همین دلیل جایگاه آن را در نتایج جستجو ارتقاء می دهد مثلا خود شما (و بسیاری وبلاگنویسان و وبمسترها) ممکن است در وبلاگتان به عنوان لینکدونی یا ... به صفحاتی مثل خود سایت گوگل با کلمه "گوگل" یا به سایت یاهو با عنوان "یاهو" لینک دهید یا به سایت بلاگفا با عنوان "بلاگفا" لینک دهید، و این کار باعث می شود لینکهای داده شده به این سایت با آن عبارت افزایش یابد و آن صفحات در جستجوی آن کلمه در نتایج برتر به نمایش درآیند.

حتی بر اساس این مقوله بمب های گوگلی را می توان منفجر کرد (بمب گوگلی به این معناست که به یک صفحه با عبارت مورد نظر آنقدر لینک داده شود تا گوگل آن صفحه را در نتیجه ی برتر به نمایش در آورد که این کار اغلب با هدفهای سیاسی و تجاری انجام می پذیرد)

بگزارید یک مثال ایرانی از بمب گوگلی برایتان بزنم تا این درس را بهتر متوجه شوید: چند سال پیش که بحث خلیج عربی (به جای خلیج فارس) را مطرح کردند(در گوگل و برخی موسسات بین المللی) از آنجا که این مساله را هیچ ایرانی نمی توانست تحمل کند بمب گوگلی Arabian gulf طراحی و منفجر شد به این صورت که یک ایرانی صفحه ای با عنوان Arabian gulf طراحی کرد و در متن آن پیام خود را قرار داد (صفحه ای شبیه به پیامی که اینترنت اکسپلورر هنگام عدم دسترسی به یک صفحه نشان می دهد با متن The Gulf You Are Looking For Does Not Exist. Try Persian Gulf. به معنی خیلج مورد نظر یافت نشد . خیلج فارس را امتحان کنید) به این ترتیب هنگامی که کسی در هر کجای دنیا در گوگل عبارت مجعول arabian gulf را جستجو کند با این صفحه در نتیجه اول گوگل بر خورد خواهد کرد جالب است بدانید این کار در کمتر از چند روز به وسیله ی تعداد بسیار زیاد لینکهایی که از طرف وبلاگنویسان و وبمسترهای ایرانی به این صفحه داده شد اتفاق افتاد. نکته این بود که برای عملی شدن این طرح وبلاگ نویسان باید فقط با عبارت Arabin gulf به این صفحه لینک می دادند، نه کمتر نه بیشتر....

البته در اینجا تنها کمیت صفحاتی که به شما لینک می دهند شرط نیست بلکه کیفیت آن ها نیز مهم است، و مهمترین پارامتر برای تشخیص کیفیت یک صفحه از لحاظ تاثیر گزاری در رتبه ی شما در گوگل پیج رنک گوگل آن صفحه است که هرچه پیج رنک بالاتر باشد تاثیر گذاری آن نیز بیشتر است.

نکته ی دیگری که باید توضیح دهم این است که مهم نیست لینک شما در کجای یک صفحه باشد و اهمیتی ندارد که کسی روی آن کلیک کند یا خیر بلکه مهم این است که لینک شما وجود داشته باشد.

خوب حال ما به عنوان یک وبلاگ نویس چگونه می توانیم لینکهای داده شده به وبلاگمان را افزایش دهیم؟ برای این کار راههای زیادی وجود دارد که برخی از آنها را در ادمه عنوان می کنم:

1-ارزانترین و ساده ترین کار تبادل لینک است به این معنا که در ازای لینک دادن دیگران به شما نیز به آنها لینک دهید.(برای اینکار می توانید به وبلاگهای دیگران سر بزنید و به آنها پیشنهاد تبادل بدهید البته این کار هم دارای نکات دیگری است که سعی خواهم کرد در مقاله ای دیگر به آن بپردازم)

2-ثبت لینک در دایرکتوری ها و لیستهای اینترنتی.(در این وبلاگ برخی از آنها معرفی شده یا خواهند شد)

3-ثبت لینک با پرداخت مبلغی به سایتهایی که جایگاه ویژه ای در گوگل دارند و این کار را برای شما انجام می دهند.

4- اگر کیفیت مطالب شما ارتقا یابند به نجوه ی که بسیار منحصر به فرد باشند بزودی افراد بسیاری در وبلاگهایشان شما را در قسمت لینک دونی لینک شما را ثبت خواهند کرد.

توجه داشته باشید که همانگونه که در درسهای پیشین تاکید کردم این که شما از چه کلماتی برای لینک شدن با آن استفاده کنید بهتر است با سایر قسمت ها هماهنگ باشد و از کلمات کلیدی استفاده شود.

گوگل و وبلاگ شما(درس نهم)

برای آنکه گوگل بتواند لینک یک صفحه را در نتایج جستجوهایش به نمایش در آورد پیش از هر چیز باید آن صفحه را شناسایی کرده باشد. گوگل از دو راه می تواند صفحات جدید را شناسایی کند یک راه این است که گوگل هنگام بازدید از یک صفحه تمام لینکهایی که در آن صفحه قرار دارند (در آن صفحه لینک شده اند) را نیز به دایرکتوری خود اضافه کند و سپس با رفتن به هر کدام از آن لینک ها، لینکهای جدیدتر را نیز کشف کند. و به این ترتیب به شیوه ای درختی لینکها به گوگل اضافه می شوند به همین دلیل است که برخی از روبات گوگل با عنوانهایی مانند خزنده ی گوگل یا اسپایدر (عنکبوت) گوگل یاد می کنند.
پس در اینجا می توان به یکی دیگر از اهمیتهای درس قبلی پی برد و هر چه لینکهای داده شده به یک صفحه بیشتر باشد مطمئنا گوگل سریعتر آن صفحه را خواهد یافت. از نکات قابل توجه این است که گوگل از صفحات پر اهمیت تر ( صفحاتی که پیج رنک گوگل بالاتری دارند) در فاصله ی زمانی کمتری بازدید می کند.

اما راه دوم برای اینکه گوگل یک صفحه ی اینترنتی را شناسایی کند شناساندن دستی است که برای این کار کافی است به لینک http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl بروید و در قسمت url آدرس وبلاگ و در قسمت کامنت توضیح کوتاهی درباره ی وبلاگ خود وارد کرده و با وارد نمودن متن تایید دکمه ی add url را کلیک کنید تا لینک شما اضافه شود.

اما در هر صورت نباید انتظار داشته باشید که گوگل سریع لینک را قبول کرده و آنرا در نتایج به نمایش در آورد.

برای مطمئن شدن از اینکه گوگل آن لینک را پذیرفته یا خیر می توانید با جستجوی عبارت site:yoursite.com در گوگل از این موضوع اطمینان حاصل کنید (به جای عبارت yoursite.com آدرس وبلاگ خود مثل mjmafi.blogfa.com را وارد کنید) مثلا در لینک http://www.google.com/search?q=site:blog-fa.com مشخص شده است که لینک سایت blog-fa.com پذیرفته شده همچنین تمام لینکهایی که وابسته به این آدرس هستند و در گوگل پذیرفته شده اند نیز به نمایش در خواهند آمد عدم نمایش لینک نشانگر آن است که گوگل هنوز آن صفحه را شناسایی نکرده است. (برای تست مطالب جدید تر هم می توانید لینک اختصاصی آن مطلب را به جای عبارت yoursite.com قرار دهید مانند : http://www.google.com/search?q=site:blog-fa.com/post-155.aspx )

در صورتی که نتیجه ای به نمایش در نیامد احتمال زیادی وجود دارد که لینک مورد نظر شما یک لینک جدید باشد یا نه به آن لینکی ایجاد شده و نه به گوگل به طور دستی معرفی شده باشد. اما نگران نباشید زیرا در هر صورت مدت یک ساعت الی دو هفته زمان نیاز است که لینک های جدید با وجود ایجاد لینک و یا معرفی دستی نیز به دایرکتوری گوگل اضافه شوند...

گوگل و وبلاگ شما(درس دهم)

در این درس مطالب قبلی را جمع بندی کرده و با ذکر چند نکته بحث را خاتمه می دهم

من در این سلسله مقالات سعی کردم از قانون بیست-هشتاد استفاده کرده و تقریبا بیش از هشتاد درصد مطالب مربوط به بهینه سازی (سئو) را در چیزی بسیار کمتر از 20 درصد از حجم مطالبی که می توان در این زمینه گفت را ارائه کنم. اکنون به اختصار 20 مورد از کارهایی که برای سئو کردن وبلاگ یا سایت خود انجام دهید را به طور خلاصه ذکر می کنم. البته کارهایی که در مورد وبلاگ ها می توان انجام داد نسبت به وبسایت ها محدود تر است و کاربران وبلاگ اغلب دسترسی لازم برای اعمال برخی تغییرات و تنظیمات ندارند و بنابراین من هم از درج برخی از نکات که فقط مخصوص به وبسایت هاست خودداری می کنم.

برخی از نکات خلاصه شده ی درسهای قبلی هستند.

1- کلمات کلیدی موضوع وبلاگ یا وبسایت خود را شناسایی و یادداشت کنید.
2- هرگاه مطلبی منتشر می کنید سعی کنید کلمه ی کلیدی در آدرس (لینک) مربوط به مطلب نیز قرار گیرد.
3- سعی کنید از کلمات کلیدی به طور صحیح و با جمله بندهای درست در متن هر مطلب استفاده کنید.
4- از قرار گیری کلمات کلیدی در عنوان صحفه مطمئن شوید
5- از قرار گیری کلمات کلیدی در متاتگ کلمات کلیدی (keywords) مطمئن شوید
6- از قرار گیری کلمات کلیدی در متاتگ توضیح (description) مطمئن شوید
7- از قرار دادن توضیح (alternate text) برای تصاویری که در مطالب درج می کنید مطمئن شوید.
8- ترتیبی بدهید که لینک شما در وبلاگها و وبسایت های زیادی درج شود.
9- از تلاش برای تقلب و کلک زدن به گوگل اجتناب کنید(گوگل مکانیسم های بسیاری برای مقابله با متخلفین دارد)
10- از کپی کردن مطالب دیگران اجنتاب کنید و سعی کنید مطالب اختصاصی خودتان را ارسال کنید.
11- از قرار دادن یک مطلب در چندین آدرس خودداری کنید(وبلاگهای مشابه ایجاد نکنید).
12- تعداد مطالب و صفحات خود را تا حد ممکن افزایش دهید.
13- از امکانی که با نام برچست و یا تگ معروف است استفاده کنید اما در این کار زیاده روی نکنید.
14- به هر صفحه و وبلاگی لینک ندهید و با افراد زیادی تبادل لینک نکنید.
15- تا حد امکان از قالب های سبک و ساده استفاده کنید.
16- از قالبهای با کد و اچ تی ام ال استاندارد استفاده کنید.
17- در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و تا می توانید لینک وبلاگ خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
18- از فریم ها و فایلهای فلش در وبلاگ خود استفاده نکنید.
19- از برخی امکانات گوگل مانند گوگل وبمستر استفاده کنید.
20- اگر وبلاگ شما یک وبلاگ تخصصی است آنرا در دایرکتوری دیموز (DMOZ) ثبت کنید.

تاکید می کنم که این تمام نکاتی نیست که شما با انجام آنها می توانید وبلاگ خود را توسط رعایت آنها به رتبه ی اول نتایج جستجوی گوگل نزدیک کنید اما اینها مهمترین ها می باشند و در صورت اعمال آنها می توانید مطمئن باشید که وبلاگ شما یک وبلاگ پویا و زنده خواهد بود که معمولا با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با خود در سه صفحه ی نخست نتایج نمایش داده خواهد شد.

منبع:http://mjmafi.blogfa.com/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۹
mersh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی